Kletsen over content? hallo@thecontentsociety.nl

Tijdens de coronacrisis is iedereen online: kansen voor winkeliers

De coronacrisis. Iedereen heeft er last van. De één zit thuis werkeloos, de ander redt levens in het ziekenhuis. Ondernemers hebben het zwaar. Sommigen moeten hun kroeg of restaurant sluiten, anderen kiezen ervoor om hun businessmodel om te gooien. Het raakt iedereen. Productverkopers en dienstverleners. Is het dan zo dat er nu minder vraag is? Ondanks vraag en aanbod, geloof ik dat je met creativiteit en innovatie ook nieuwe mogelijkheden kunt vinden die passen bij de huidige situatie. Een mogelijkheid die je misschien wel kunt omarmen zodat, wanneer alles weer oké is, je twee manieren hebt om je business draaiende te houden.

En dus zien we ondernemers volop kiezen voor innovatie: ze kiezen voor online. Voor een (nieuwe) website.

Zo zijn er voorbeelden van bedrijven die hun meetings online plaats laten vinden, die een webshop openen zodat iedereen bier uit de plaatselijke kroeg kan bestellen om thuis te nuttigen of die hun menukaart aanpassen en online aanbieden voor afhaal en bezorging.

Maar ook als je een winkel met raamdecoratie, vloeren en stoelen hebt, liggen er online genoeg kansen!

En ik mocht zo’n bedrijf helpen bij het ontwikkelen van een nieuwe website. In de eerste instantie niet vanwege corona (we zijn onze samenwerking namelijk in februari gestart), maar omdat de eigenaresse haar klanten de mogelijkheid wil bieden haar en haar producten op andere manieren te vinden dan alleen offline, in een winkel. Een winkel die altijd open is maar geen bezoekers trekt. Vooral nu het crisistijd is.

Natuurlijk zou ik liegen als ik niet tegen haar heb gezegd hoe goed het is dat we samen deze stappen hebben gemaakt, nog voordat alles misging. Dat ze nu minder bang hoeft te zijn haar bedrijf te verliezen doordat niemand meer naar de winkel kan en mag komen. Dat ze nu online mensen kan helpen. Maar kiezen voor iets ‘nieuws’ en bang zijn het oude te verliezen of een grotere investering te doen, horen er ook bij. Vooral als je business al jarenlang op dezelfde manier draait.

Zo staat mijn klant bijvoorbeeld al 13 jaar in de winkel. En dat gaat ook nog steeds goed. Investeren in een nieuwe website, in online, is dan een hele stap. Maar ook zij realiseert zich dat online kansen biedt. Het gaat niet om of/of maar om en/en. Je kansen verspreiden, je klanten anders en misschien wel beter kunnen bedienen. Voor haar betekent de keuze voor online dat ze uiteindelijk misschien wel kleiner kan huren, minder winkelvoorraad hoeft te hebben in haar showroom en dat ze op haar ‘oude dag’ (die volgens haar nog lang niet aanbreekt ;-)) kan genieten van haar werk, zonder dat ze zes of zeven dagen per week in de winkel hoeft te staan. Afspraken worden meetbaar en processen worden efficiënt ingericht.

We hebben voor haar een website ontwikkeld waarmee zij kan laten zien wat haar passie is en waar ze tegelijkertijd mensen kan helpen. Geïnteresseerden kunnen een afspraak maken in de online agenda voor een adviesgesprek aan huis. En in de interieurbranche is dat super interessant: je ziet direct hoe het resultaat moet zijn, wat de specifieke wensen en behoeftes zijn en wat wel of niet bij het interieur past. Met de komst van haar nieuwe website, staat ze te popelen om met haar prachtige stoffen en stalen op pad te gaan naar mensen die toe zijn aan mooie raamdecoratie of vloeren. Maar naast haar online platform en haar nieuwe aanpak blijft ze verliefd op de winkel. En dat is perfect. Want de combinatie van beide, is volgens mij goud waard. Online biedt haar kansen. Nieuw werk. Op een voor haar nieuwe manier, zonder het oude af te stoten.

Wanneer alles straks weer ‘normaal’ is, heeft mijn klant twee afzetkanalen. Dan biedt een tijd waarin alles onzeker is toch een mooi beeld voor de toekomst.

Related Posts

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recente blogs

Cowboys in marketingland
maart 26, 2020
Een nieuwe website: met wie ga je om tafel?
februari 5, 2020
De jeukwoorden en een vreselijke presentatie van Google
oktober 6, 2019

The Content Blog

Er is zo ontzettend veel informatie beschikbaar over onderwerpen zoals marketing, content creatie, het onderhouden van een website & de inzet van social media. We proberen je in onze blogs mee te nemen in de wereld van content. Je tips te geven. En heel soms… willen we je gewoon een glimlach bezorgen 😉

Waar schrijven we over?