Kletsen over content? hallo@thecontentsociety.nl

De jeukwoorden en een vreselijke presentatie van Google

Wat hebben jeukwoorden – je weet wel, van die woorden die mensen gebruiken om interessant te lijken – en een vreselijke presentatie van Google met elkaar gemeen? Alles als het aan mij ligt. Ik was bij de Startersdag van de Kamer van Koophandel en was daar getuige van iets waarvan mijn communicatiehart brak en waarover ik mij echt even moet uitlaten.

Giganten onder de giganten

Dat zo’n startersdag gesponsord is, weten veel mensen vast wel. Misschien is weten niet het juiste woord. Dénken. Enfin. Grote giganten als Rabobank, Interpolis en de Belastingdienst waren allemaal aanwezig. Maar ook Google. De vraag naar goede online marketing en adviezen is enorm! Niet alleen voor bedrijven die online producten of diensten verkopen, ook de plaatselijke timmerman heeft er vraag naar. Logisch dus dat Google aanwezig was. Juist omdat ik enige ervaring heb in online marketing en social media, leek het me interessant aanwezig te zijn bij de presentatie van de gigant onder de giganten: Google. En daar ging het echt even he-le-maal mis.

Jeukwoorden

Ik heb altijd geleerd eerst met iets positiefs te beginnen, voordat je kritiek levert. En mijn positieve punt is geen minne. De presentatie werd gegeven door een vrouw! En niet zomaar een vrouw. Een jonge en ambitieuze meid met een CV waar je u tegen zegt. Maar toen – mijn nekharen gaan weer overeind staan als ik eraan terugdenk – gebeurde iets waar je als marketing- of communicatieadviseur niet mee geassocieerd wil worden.

De presentatie stond helemaal vol jeukwoorden. Woorden als conversie, marketingdoel, customer journey, SEO en SEA. Voor de (online) marketeers onder ons is hier niks vreemds aan. Maar stel je voor dat je een groep van vijftig man voor je hebt zitten die ook bestaat uit timmermannen, kappers en schoonheidsspecialisten. Niet dat het logisch is dat zij geen verstand hebben van online marketing, maar de praktijk wees uit dat dit wel zo was.

Na ongeveer twintig minuten durfde de eerste ondernemer zijn hand op te steken om te vragen of de Googlemevrouw even wilde uitleggen wat conversie is. Oeps. Daar ging haar presentatie. Ze kon zich er goed uitpraten. Maar het kwaad was geschied. Na deze ondernemer, volgde meer mensen met kritisch vragen en opmerkingen. Niet geheel onlogisch dus dat ik mensen op de gang nog hoorde praten over hoe tegenvallend de presentatie was.

Ken je doelgroep!

Al vanaf het begin van mijn studie werd ons verteld dat je bij álles wat je doet, je doelgroep in je achterhoofd moet hebben. Wie is je doelgroep? Wat beweegt hen? Waar bevindt de doelgroep zich? Etc. Ook de presentatie van Google vertelde dat. Weliswaar met een heel moeilijk jeukwoord: Customer Journey. Maar toch. Zij weten dus dat het belangrijk is. En toch, faalde Google zélf door niet goed onderzoek te doen naar hun doelgroep van die dag. Want als zij hun Customer Journey voor die dag goed op orde hadden, hadden ze kunnen weten dat er mensen zouden zijn die nog nooit van een Customer Journey of andere jeukwoorden hadden gehoord.

Online marketing is niet alles

Mensen worden warm van het woord ‘online marketing’. Een aantal jaren geleden was het bewijs hiervan dat eigenlijk ieder bedrijf bij een marketingbureau aanklopte met de vraag ‘Piet heeft Facebook. Wij zouden ook iets met Facebook moeten doen’. Bah. En dan heb je ook nog de bedrijven die honderden – soms duizenden – euro’s per maand tegen een aantal advertenties en banners gooien om hun ‘online vindbaarheid’ te vergroten.

Ja. Online marketing is prachtig. Ja. Google heeft dit echt wel goed op orde voor de bedrijven die er zeker weten iets mee willen doen. Ja. Ieder bedrijf zou zich moeten verdiepen in de kansen van online marketing. Maar dat betekent niet dat het heilig is. Veel belangrijker zijn de fundamentele vragen van jouw organisatie en die kunnen beantwoorden met communicatie in het algemeen.

Vragen als wie zijn we? en wat willen we voor deze wereld betekenen? zijn vragen die je jezelf bij alles wat je doet moet stellen. Ook voordat je begint met online marketing. Het is een feit dat er tal van bedrijven zijn die hun verkopen kunnen verduizendvoudigen, maar ben jij ook zo’n bedrijf? Wil jij zo’n bedrijf zijn? Heb je de capaciteiten in huis om zo’n bedrijf te zijn? Heb je de juiste mensen om je heen die je daarbij kunnen helpen? En – daar is ‘ie weer – zit je doelgroep daar ook op te wachten? Heb je deze vragen voor jezelf beantwoord? En komt daaruit dat online marketing echt iets voor jouw bedrijf is? Dan begint het alsnog met een goede communicatiestrategie. Want zonder boodschap (dat wat je aan de wereld wilt vertellen) zal je nooit alles uit je bedrijf kunnen halen.

Daarna volgt (online) marketing vanzelf.

Related Posts

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recente blogs

Tijdens de coronacrisis is iedereen online: kansen voor winkeliers
april 7, 2020
Cowboys in marketingland
maart 26, 2020
Een nieuwe website: met wie ga je om tafel?
februari 5, 2020

The Content Blog

Er is zo ontzettend veel informatie beschikbaar over onderwerpen zoals marketing, content creatie, het onderhouden van een website & de inzet van social media. We proberen je in onze blogs mee te nemen in de wereld van content. Je tips te geven. En heel soms… willen we je gewoon een glimlach bezorgen 😉

Waar schrijven we over?