Kletsen over content? hallo@thecontentsociety.nl

Een verhaal uit eigen ervaring

Open je LinkedIn, Instagram, Facebook of Pinterest en het wordt je direct duidelijk: de tijd om achter de geraniums te zitten, naar binnen te keren en jezelf geen podium te geven is voorbij. Als kleine wormpjes kruipen bedrijven over elkaar heen de beste, de goedkoopste, de relevantste te willen zijn. Marketing is fantastisch. Maar het is ook een ware strijd, een slagveld waarin het lijkt alsof alleen degene met de grootste mond en het meeste budget lijkt te winnen. Uit angst en frustratie kiezen de wat kleinere ondernemers er dan voor ook mee te gaan. Massaal op zoek naar een partij die kan helpen met het opzetten van socialmediakanalen. Het moet wel snel, want het moet iets opleveren. Er wordt geadverteerd met quick wins.

‘’Wij kunnen je helpen resultaat te boeken met social media’’.

Resultaat wil iedereen. Dus ook Jan de Buurman gaat met een marketingbureau in zee om te investeren in resultaat. Te investeren in het gebruik van social media. Met een paar flauwe marketingtermen, KPI’s en ROI’s raakt Jan de Buurman de kluts kwijt maar gelooft die lieve mensen van bureau X maar al te graag. Die €700,- per maand voor een paar berichten op Facebook en Instagram, lijkt hem meer dan logisch. Want ze hebben toch het beste voor met hem? Ze beloven resultaat dus dan komt het ook, toch?

Vol goede moed en tevredenheid over de stap die hij zojuist heeft gemaakt, stapt hij de deur uit. Niet wetende dat hij enorm is opgelicht. Vier maanden lang spoelt Jan de Buurman zijn geld door het toilet. En wanneer hij na die vier maanden wordt doorverwezen naar mij, zie ik niets anders dan teleurstelling en wantrouwen in zijn ogen. Moet ik deze man nu vertellen dat het vanaf begin af aan al een verloren zaak was?

Want dat was het. Zonder twijfel. Bij mijn vraag of er ooit een plan was gemaakt, een marktonderzoek is gedaan en of er iets is gezegd over doelgroepen haalt Jan zijn schouders op. Hij had geen idee waar ik het over had. Bedoelde ik misschien de rapportages die hij per maand kreeg met wat grafieken? Nee Jan, maar laten we daar even op verder gaan. Kun je me eens wat van die rapportages toesturen?

Jan de Buurman stuurt mij zijn rapportages. Een paar A4’tjes met screenshots van Google Analytics. Wie heeft je ooit verteld dat jouw klanten hierop zitten te wachten, Bureau X? Mijn oog valt op een conclusie, zelfgeschreven, dat wel: ‘’het contactformulier is 11 keer ingevuld, dus conversie. Wij hebben ons werk goed gedaan’’. Ik vraag aan Jan of hij 11 berichten in zijn inbox heeft gehad van mensen die geïnteresseerd zijn in zijn werk. Natuurlijk niet. Ik had het eigenlijk wel kunnen weten.

Cowboys. Dat zijn het.

Want een investering van €700,- is geen kattenpis. En als daar ook nog eens €100,- per maand aan hosting bij zit, ben ik geneigd te gaan gillen. Ik doe het niet. Ik laat gewoon een stilte vallen en zeg tegen Jan de Buurman:

Jan, het komt goed.

Related Posts

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Recente blogs

Tijdens de coronacrisis is iedereen online: kansen voor winkeliers
april 7, 2020
Een nieuwe website: met wie ga je om tafel?
februari 5, 2020
De jeukwoorden en een vreselijke presentatie van Google
oktober 6, 2019

The Content Blog

Er is zo ontzettend veel informatie beschikbaar over onderwerpen zoals marketing, content creatie, het onderhouden van een website & de inzet van social media. We proberen je in onze blogs mee te nemen in de wereld van content. Je tips te geven. En heel soms… willen we je gewoon een glimlach bezorgen 😉

Waar schrijven we over?